قطعات سنگین

تولید قطعات لاستیکی سنگین و فوق سنگین، ضربه گیرهای اسکله کشتی(فندر)، مطابق با مشخصات فني و استانداردهاي بين المللي گرديد . توليد انبوه فندر در تيپها و سايزهاي مختلف از جمله فندرهاي استوانه اي ،فندرهاي مكعب مستطيلي ، سوپر سل فندر‌، فندرهاي V  شكل  M شكل و غيره

ضربه گیر های لاستیکی v شکل – که نوع معمول آن در ایران Super Arch Fender می باشد، از دسته فندرهای نوع Arch به شمار می روند که به واسطه کارایی فوق العاده آن بر اساس شرایط اسکله های مختلف، یکی از متداولترین فندرهای مورد استفاده در دنیا می باشند.
این دسته از فندرها قابلیت تجهیز با پد و فرونتال فریم را دارا بوده و تنوع سایز و شکل آن به کارفرما و مهندسین مشاور این امکان را می دهد تا متناسب با منظور خود بهترین انتخاب را از میان این نوع فندر داشته باشد.
نصب فندرهای v شکل توسط بولت و واشر صورت می گیرد و شکل قرار گیری آن برروی بدنه اسکله بنا به مقصود مورد نظر کاربران می تواند، عمودی، افقی و یا حتی مورب باشد.
برجسته ترین ویژگی فندرهایv شکل عبارتند از :

1 ) قدرت جذب انرژی (Energy Absorption) بالا و نیروی واکنش (Reaction Force) اندک.
2 ) دوام بالا.
3) دامنه انتخاب گسترده در زمینه سایز و جذب انرژی.
4) سهولت نصب.
5 ) شکل مناسب جهت جذب انرژی حداکثر

شاکسل ها نوعی ضربه گیر هستند که در سیستم پهلوگیری شناورها در سکوهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. ساختار این قطعات تلفیقی از فلز و لاستیک بوده و کارکرد جذب انرژی ناشی از پهلوگیری شناورها در سکوهای نفتی را انجام می دهند.
روند عملکرد سیستم پهلوگیری شناورها در دریا به کلی با سیستم پهلوگیری ساحلی متفاوت است. این سیستم (Boat Landing System) در درجه اول متشکل از شاکسل، سپرگریز از مرکز حلقه ای و یک صفحه تماس فولادی می باشد. صفحه فولادی انرژی ناشی از پهلوگیری شناور را به سپرگریز از مرکز و شاکسل منتقل  می کند.
حالت ارتجاعی شاکسل موجب جذب انرژی جنبشی وارده و کاهش نیروی عکس العمل در مقابل انرژی دریافتی می شود. به این طریق بار اولیه کاهش یافته و پهلوگیری شناور،  بدون آسیب محقق می شود.

میزان بالای نیروی وارده به شاکسل ها بعلاوه موقعیت کلیدی آنها در سیستم پهلوگیری شناورها دردریا (Offshore ) دلایل محکمی هستند که موجب می شوند تولید این قطعه با حساسیت خاصی صورت گیرد. در این میان آنچه که بویژه هماهنگی سیستم  و کارکرد مطلوب آن را تضمین می کند، ضریب بالای پیوستگی بین اجزای فلزی و لاستیکی شاکسل می باشد. علاوه بر این، انتخاب نوع لاستیک و فلز نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می بایست کلیه خواص مکانیکی سیستم پهلوگیری در آن مورد توجه قرار گیرد.

در  سایزها و متریالهای گوناگون:
متریال NR معمولی
متریال EPDM ضد اسید ومقاوم در برابر آب شور دریا
متریال NR+PBR ضد سایش
متریال CR
متریال PU ( پلی اورتان )

موارد مورد استفاده :
این قطعات با اشکال و ابعاد متفاوت جهت جذب نیروی حاصل از پهلوگیری شناور ها به بدنه اسکله یا کشتی ویا به صورت شناور در آب نزدیک بنادر نصب می گردد.جهت نصب در  سکو های نفتی

قالب های فندر در تیپها و سایزهای مختلف از جمله فندرهای استوانه ای، فندرهای مکعب مستطیلی، سوپرسل فندر، فندرهای V شکل و M شکل در این واحد موجود می باشد.

فندرهای استوانه ای از انواع قدیمی و کارآمد فندر می باشند که درهمه نوع اسکله با کاربری های مختلف قابل استفاده بوده و قدرت جذب انرژی آنها در مقابل نیروی عکس العمل نسبت به سایر فندرها کمتر می باشد ولی شکل خاص و ساده آنها بهره بردار را برای استفاده از آن ترغیب می کند. ضربه گیر های استوانه ای چنان که از نام آن پیداست به شکل استوانه بوده و با استفاده از زنجیر، تسمه و یا براکت روی بدنه اسکله نصب می شوند.
استفاده از این نوع ضربه گیر اسکله به ویژه به واسطه صرفه اقتصادی و سهولت نصب در بنادر و اسکله های کشورمان بسیار رایج می باشد.

فندر های D شکل به دو شکل DO و DD موجود می باشند که استفاده از آنها در انواع اسکله ها بسیار رایج می باشد. نصب این فندر ها بسیار آسان بوده و با استفاده از زنجیر یا تسمه و بولت می توانند روی بدنه اسکله یا شناور قابل نصب می باشند. سایزهای کوچکتر فندر های D شکل اغلب در بدنه شناورها مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله ویژگیهای برجسته فندر های D شکل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- نیروی عکس العمل کمتر و قدرت جذب انرژی بیشتر در مقایسه با فندر استوانه ای.
2- سهولت نصب.
3- قابلیت استفاده در قالب بدنه شناورها و کشتی ها به دلیل عرض کم فندر

فندر های سلولی در حال حاضر پر کاربردترین نوع ضربه گیرهای اسکله هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. بدون شک مهمترین عامل محبوبیت این نوع فندر قابلیت جذب انرژی بالا، وظرفیت فوق العاده متغیر آن می باشد. علاوه بر این، اتساع سه بعدی فندر سلولی، خاصیت ارتجاعی آن را از انواع دیگر فندرها متمایز می سازد. فندرهای سلولی ترکیبی از لاستیک و فولاد می باشند . صفحه های فولادی در بدنه فندر قرارگرفته و به همراه لاستیک پخت می شود. این ترکیب، موجب تقویت بدنه فندر و استحکام بیشتر آن در مقابل فشارهای عمودی و افقی وارد بر آن می گردد. این فندر ها با استفاده از بولت، زنجیر، براکت و… روی بدنه اسکله نصب می شوند. برروی بدنه فندر سلولی عموماً فرانتال فریم نصب می گردد که ابعاد آن با توجه به محل استفاده، متفاوت می باشد.

بیشترین کاربرد فندرسلولی در اسکله های باربری می باشد چرا که قدرت جذب انرژی بالای آن در کنار ساختار این ضربه گیرها امکان نصب و بهره برداری در انواع اسکله از 50/000 تن تا500/000 تن فراهم می آورد. عمده ترین ویژگیهای این نوع فندر عبارتند از:

  1. درصد بالای جذب انرژی ( Energy Absorption ) در مقابل نیروی عکس العمل Reaction Force ) ) اندک .
  2. قدرت بالا در پراکندن فشاردر سطح فریم.
  3. عملکرد مناسب در پهلوگیری زاویه ای کشتی ها.
  4. تنوع سایز
  5. تنوع نمودار در یک سایز با تغییر نوع کامپاند

 فندر برشی برای جذب انرژی در حین پهلوگیری به منظور حفاظت کشتی و اسکله از آسیب استفاده میشود. فندر برشی به دلیل داشتن مشخصه بار- تغییر شکل خطی٬ منحصر به فرد است. هم چنین این فندر ها به سادگی قابل نصب هستند و برای جذب انرژی های پایین قابل استفاده می باشند. صفحات فولادی به کار رفته در این فندرها به طور کامل با لاستیک پوشیده شده است و در نتیجه مانع از خوردگی صفحات خواهد شد و هزینه ی نگهداری حداقل می شود.