آکاردئونی ها

طراحی Bellows در اتصال آکاردئونی : طراحی Bellows در اتصال آکاردئونی بسیار پیچیده است زیرا شامل محاسبه قابلیت فشار، تنش ناشی از جابجایی، عمر در اثر پدیده خستگی، پایداری و نیروهای ناشی از فنریت است. ناپایداری منحصر به فرد است زیرا استفاده کننده معمولاً توجه نم یکند که فشار داخلی می تواند موجب کمانش Bellows شود. چندین تئوری برای محاسبه تنش در Bellows وجود دارد و هر کدام دارای یک سری محدودی های ذاتی هستند. این فرضیات شامل شکل ایده آل Bellows ضخامن ثابت در همه جا و ماده همگن و ایزوتروپی با رفتار الاستیک می باشد. این فرضیات برای بسیاری از کاربردها دقیق نیستند. قسمت اعظم تنشهای Bellows ناشی از اثرات فشار و جابجایی است معمولاً بالای تنش، تسلیم مواد به کار رفته در ساخت Bellows هستند و از نوع پوسته ای ( طولی ) می باشد. فشار، تنش های محیطی پوسته ای در Tangent و حلقه ها ایجاد می کند. Toroidal Bellows برای فشار بالا مناسب است ولی جابجایی آن به جابجایی کوچک محدود می شود ولی Bellows با سطح مقطع U شکل اجازه تغییر مکان بیشتری می دهد اما قابلیت فشار کمتری دارد. یکی از روشهای ایجاد جابجایی زیاد و قابلیت تحمل فشار بالا، استفاده از تقویت کننده های خارجی برای Bellows و u شکل است محاسبات نیروها و گشتاورها : برای محاسبه نیروها و گشتاورهای اعمال شده بر لوله و سایر وسایل جانبی لازم است تا نیروها و گشتاورهای لازمه برای جابجایی در اتصال آکاردئونی را محاسبه نمود. برای این منظور باید نیرو را بر جابجایی تقسیم نمود تا fw ( ضریب فنریت کاری ) محاسبه گردد.

از ترکیبات مختلف پلیمری از جمله NBR ، CR ، SBR ، EPDM مناسب جهت صنایع تاسیساتی ، نفت و گاز و پتروشیمی ، صنایع غذایی و… تولید می گردد. قسمت فلنچ از چدن داکتیل و آلیاژهای فولاد براساس استانداردهای DIN، ANSIتهیه می شوند.

 پیش جابجایی : پیش جابجایی شامل اعمال کرنش برای اعضای سیستم لوله کشی در زمان نصب است که تنش های ناشی از افزایش دما را در موقعیت کاری به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد پیش جابجایی به صورت انحراف جانبی یا زاویه ای انتهای اتصال آکاردئونی در هنگام نصب تعریف می شود. خلاصی اجزا : وقتی در اتصال آکاردئونی Sleeve ( غلاف داخلی ) با Cover ( پوشش خارجی ) و یا Tie Rode قرار می گیرد. این اجزا باید به اندازه کافی خلاصی داشته باشند تا بتوانند جابجایی های مورد نظر را تامین نمایند. مقدار خلاصی با میزان جابجایی متناسب هستند. اگر تا 50 درصد پیش جابجایی اعمال شود این خلاصی ها از Sleeve با ضخامت کمتری می توان استفاده نمود ولی پوشش خارجی و Tie ها کوچکتر می شوند. ارتعاشات اتصال آکاردئونی دایروی : Bellows فلزی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که فرکانس بالا و دامنه کم باشد زمانی که سرعت بالاست جریان آشفته ایجاد شده می تواند سیستم را مرتعش نماید. برای کاهش این خاصیت از Sleeve درونی باید استفاده نمود. هنگامی که سیستم در معرض ارتعاش قرار می گیرد و فرکانس آن مشخص است Bellows باید طوری طراحی گردد که فرکانس طبیعی و بالاترین مود آن با فرکانس سیستم منظبق نگردد. Sleeve ( غلاف داخلی ) : در حالات زیر برای اتصال آکاردئونی Sleeve باید نصب گردد. الف : وقتی که لازم است تا افت اصطحکاکی مینیمم گردد و یک جریان آرام Smooth مورد نظر است ب : وقتی که سرعت به اندازه ای زیاد است که امکان تشدید در Bellows وجود دارد استفاده ار Sleeve برای حالاتی که سرعت از مقادیر زیر بزگتر است پیشنهاد می شود ج : وقتی احتمال خوردگی وجود دارد و در لوله کاتالیزور و یا سایز مواد خورنده حمل می شود از Sleeve با ضخامت بزرگتر باید استفاده نمود د : وقتی که جریان عکس سیال وجود دارد Sleeve ضخیم یا Sleeve تلسکوپی مناسب است. آزمون تست لرزه گیرهای لاستیکی و اتصالات آکارئونی : شرکت ارتعاش میلاد به منظور ارائه محصولاتی با کیفیت عالی، تولیدات خود را تحت آزمون ها و بازرسی های ذیل قرار می دهد . 1-آزمون فشار هیدرولیک ( 1.5 برابر فشار طراحی و 100 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای کاری )

2-آزمون انعطاف پذیری

3-آزمون مقاومت در برابر لایه ازن

4-آزمون سختی

5-بازرسی ابعادی

6-آزمون گسیختگی

7-تست مایعات نفوذی

8-آزمون فشار هیدرواستاتیک

9-آزمون نشتی

10-تست خستگی

در سیستم انتقال سیال حركت ناخواسته ای پیش می آید كه علت آن میتواند تغییرات دمایی ناشی از سیال یا محیط و دستگاه های موجود در سیستم اعم ار كمپرسور , پمپ و.. .وحتی حركتهای ناشی از باد , زلزله و نشست سازه باشد وبه منظور جذب حركتهای پیش آمده و عدم انتقال آن به تجهیرات وخطوط لوله از لرزه گیر لاستیكی فلنجدار استفاده می شود كاربردهای دیكر لرزه گیرهای لاستیكی نسبت به اتصالات آكاردئونی قابلیت استفاده از آنها در محیطهای بسیار خورنده میباشد . گاهی نیز از لرزه گیرهای لاستیكی برای جلوگیری از هدایت الكتریكی استفاده می شود.
موارد استفاده از لرزه گیر لاستیكی فلنجدار:
صنایع شیمیایی – صنایع دریایی – صنایع تاسیساتی – صنایع غذایی – صنایع فولاد – صنایع نفت گاز و پتروشیمی